maanantai 1. huhtikuuta 2013

Jostain on aloitettava

Tervetuloa lukemaan blogiani elämänmuutoksestani terveellisempään ja ekologisempaan suuntaan. Pääasiallisesti postaukset tulevat keskittymään treenaamiseen ja ruokavalioon, mutta tarjolla tulee olemaan varmasti myös yleisempää pohdintaa eettisyydestä ja ekologisuudesta myös kosmetiikan ja muodin parissa.

Olen aina ollut hoikka ja urheilu on ollut suuri osa elämääni. Olen syönyt peruskotiruokaa, mutta omilleen muuttamisen jälkeen olen ollut kuin lapsi karkkikaupassa. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että kun vihdoin sai syödä mitä halusi, sitä todella söi juuri mitä huvitti ja milloin. Useimmiten tämä tarkoitti hampurilaisia, ranskalaisia, makaronia ja pitsaa. Toki syötyä tuli myös ihan kunnollistakin ruokaa. Jonkin ajan jälkeen tähänkin ruokavalioon toki kyllästyi ja opettelin laittamaan erilaisia perusruokia.


Nykyään ruokavalioni koostuu melko normaalista ruuasta, mutta herkuttelen päivittäin ja käytän reilusti kovia rasvoja. Olen antanut itselleni tähän luvan, sillä ”olen hoikka” ja ”en halua syödä mitään mikä ei maistu hyvälle”. Valitettavasti monet terveelliset ainekset kuten salaatti kuuluvat kategoriaan ”ei hyvää”. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut miettiä miten ruokavalioni vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiini ja olen huolestunut siitä, ettei kehoni saa nykyisellä ruokavaliolla kaikkia tarvitsemiansa rakennusaineita. Myös ekologisuus ja eettisyys ruuan tuotannossa ovat alkaneet kiinnostaa, sillä ruokakaupassa tulee asioitua päivittäin, joten ruualla ja siihen liittyvillä valinnoilla on suuri vaikutus.

Herätys elämänmuutokseen tuli kun kielsin ystävääni antamasta koiralleni herkkua selittäen päätöstä sillä, että kyseinen ruoka on tarpeeton koiralle, eikä tee sen elimistölle mitään hyödyllistä ja hyvää. Mietin, että jos olen näin tarkka koirani ruokavalion suhteen eikö minun pitäisi olla vielä tarkempi oman elimistöni suhteen ja kohdella sitä parhaimmalla mahdollisella tavalla. Haluisin myös, että ruokavalioni tukee harrastuksiani cheerleadingia, agilitya ja tankotanssia.

 Kuva: We heart it

Aloittaminen on kuitenkin aina hankalaa. Joitakin pieniä muutoksia olen ruokavaliooni tehnyt, kuten vaihtanut makaronin tummemmaksi ja yrittänyt valita täysjyvä tuotteita. Yllättäen eteeni kuitenkin tarjoutui tilaisuus kokeilla jotain uutta kun osallistuimme Bodycampin LadyPower haasteeseen, jossa saan itselleni treeniohjelman ja siihen sopivan ruokavalion. Ensi viikolla olisi tarkoitus käydä kunnolla haasteen kimppuun ja aloittaa ohjelmat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti